Loading Likes...

7 oktober 2019 – Læsø, Danmark

Vilken härlig dag!

Nu när vi lagt till på Læsø känns det som att vi är nästan hemma. För exakt 525 dagar sedan lade vi till vid samma kaj, nästan på samma plats faktiskt. Då som nu, så är det bara vi i hamnen. Då – blev det en Stierneskud på Carlséns – och nu siktar vi på en Schnitzel på Havnebacken.

Åhh – vi har haft en riktigt fin dag på sjön från Hals idag, fast inte mycket vind. Vi har sett både säl och tumlare. Alltid väldigt roligt. Det är lite kallt, men det gör ingenting alls. Vi är ju på väg hem.

Vår sista etapp, dvs den från Laboe och hem – har hittills bjudit på riktigt fin segling. Vilket är alldeles underbart. I Medelhavet har det varit lite si och så med segling, där det ofta blåser antingen för mycket – eller alldeles för lite.

Skön segling alltså – och från Laboe till Grenå har vi dessutom haft glädjen att ha en extra kapten ombord. Så himla mysigt. Vår goa Åke tog färjan till Kiel och sedan bussen för att mönstra på i Laboe som bjöd på riktigt fint sensommarväder. Innan vi kastade loss kunde vi avnjuta en god lunch på en uteservering, i solen – i T-shirt. Ja – men sen kom kylan.

Seglingen från Laboe till första stoppet Æreskøbing var frisk. Vi hade en halvvind på 7-10 m/s. När vi fått linorna i land så var jag så himla glad att jag sprang omkring och gjorde små hoppsasteg – trots regnet. Samtidigt som jag ropade JAAA!!!

Æreskøbing är urgulligt, till och med när det regnar. Helt klart en plats att besöka igen. Tur att det är på semesteravstånd. Här kunde man till och med grilla inomhus i hamnen. Där fanns ett fint gammalt “madhus”.

Nästa stopp på vår resa – blev Torø, vid Assens, där vi ankrade på grunt vatten i riktigt skitväder. Som tur var kom regnet först efter vi fått upp tältet.

Här blev det sillunch, och det hade vi verkligen längtat efter. Ni vet – längesen nu. Längtar efter så många saker – som t ex kanelbulle. Men snart så…

Här var det också vackert, och vi gillar ju att ankra. Vacker natur och riktigt fina höstfärger. Men gissa om att vi blev förvånade när vi hörde hög musik från land senare på kvällen. Vi var ju mitt i ingenstans.

Juelsminde

Dagen därefter snirklade vi oss igenom lilla Bælt – med destination Juelsminde. Nu kommer vi ju lite på eftersäsong så det är ganska sömnigt och det är ganska stängt överallt. Ändå gör de ingen skillnad på lågsäsong och högsäsong när det kommer till hamnavgiften.

I Juelsminde kunde vi inte hitta en bra restaurang så det blev hämtpizza. Tur att vi har det så mysigt ombord. Efter regnet belönades vi av en heeelt fantastisk regnbåge.

Vår ursprungliga plan var att spendera lite tid häromkring. Men både stark hemlängtan och väldigt ostadigt väder gjorde att vi tog beslutet att skynda på lite. Vi är kanske inte helt vana vid kylan ännu. Men mest av allt så lovar väderprognosen starka vindar, och vi vill ju inte bli inblåsta någonstans.

Men trots skitvädret så har vi haft några riktigt fina seglatser och extra mysigt ombord med två kaptener. Nästa stopp igen på resan blev vackra Tunø. Här blev jag sprallig igen. Jag for omkring som en yster kalv med kameran i hand. Ljuset var ju tokfräckt. Åke hade varit här förut, och berättade om kyrkan som samtidigt var en fyr. Vi gick en promenix och kollade in både den och puben.

Sedan gick vi tillbaka till vår mysiga salong ombord, för lite god mat och ett parti plump. Det fina med regnet är att det är extra mysigt ombord då. Det blåste ganska bra också – så det var gott att vara i hamn. Och nu – knackade en herre på när vädret var som värst och bad oss plocka ner vår lampa. Man slutar aldrig att förvånas.

Ebeltoft

Nästa stopp igen – blev Ebeltoft. Gulliga, gulliga Ebeltoft. Här delade vi på oss, jag gick omkring med lilla kameran och satt på ett café och skrev lite. Jättemysigt! Jag hittade ett ödehus – och eftersom dörren stod öppen så vågade jag mig in. Fast det var skitläskigt – så jag var snabbt ut därifrån igen. Åke och Magnus tog en lång promenad istället.

Grenå

Vi blev två nätter i Ebeltoft, men sedan gick seglatsen vidare till Grenå. Här mönstrade Åke av. Snyft! Vi blev kvar i tre nätter, eftersom vädret var lite för busigt för vår smak. Eller skulle varit – enligt prognosen.

Hals

Därefter tog vi oss till Hals. Det blåste ganska bra när vi skulle ta oss in och förbi sandrevet. Ganska fräckt – vi kan tänka oss att det är lite så när man seglar in i en atoll. Högljudda vågor – nästan som en fors utanför och helt lugnt innanför. Tilläggningen i den lilla hamnen var lite otäck, då vinden bara gav oss en chans att landa rätt. Men Magnus briljerar. Som vanligt.

I Hals blev vi inbjudna till det svenska paret Tina och Torbjörn från Värmland. De hade precis köpt sin Maxi 1000 som de sedan skulle segla hem till Karlstad med. Det blev en riktigt trevlig kväll.

Vi var också på ett fint museum och kikade på väldigt konstiga båtar i hamnen.

Ja – och efter en fin vistelse i Hals fick vi en underbar dag på sjön, med destination Läsø – och en fin kväll. Imorgon blir det busväder igen – det är lite så – varannan dag. Men då har vi bestämt oss för att SPAa. Det ska bli underbart.