Loading Likes...

Almerimar till Cartagena start 2019-04-01

Det känns väldigt skönt att äntligen få kasta loss och få börja etapp två på vårt äventyr. Eller kanske vi ska säga etapp tre, då övervintringen i Almerimar också varit en stor del av vår resa.

Vi checkade ut från vår vinterhamn den första april, men hade betalat till den 17 april. Därmed fick vi några dagars hamnavgift tillgodo – ifall vi vill övervintra nästa vinter också. Vem vet : -)

Även Ingemar och Eva hade tagit beslut att lämna Almerimar, vilket kändes toppen. Då var vi i alla fall två som tolkat vädret som okej för avfärd.

Vi fick en fin dag på sjön, en mjukstart skulle jag säga. Det kändes också bra, för man är alltid lite ringrostig i början på säsongen. Dessutom är det ju nya vatten.

Vi ankrade i naturreservatet Cabo da Gata. Det är så otroligt fräckt här, det visste vi innan för en av våra dagsutflykter hade tagit oss till just Genovese. Då hade vi också sett en båt ligga för ankar i just denna vik. Så vi tänkte – kan dom så kan vi :- )

När Illusion ankrat upp intill hade vi redan fått vår dinge i vattnet (snabba som vi är ;- ) . Vi tog oss till dem för en drink. Som blev två. Och med de stora dyningarna in i viken vart jag nästan lite sjösjuk.

Morgonen bjöd så på en fantastisk soluppgång och vi seglade vidare till Aguilas. Här blev det också ankring, denna gång innanför pirarna – men utanför hamnen om man säger. Intill den lilla stadsstranden.

Vi var aldrig iland, men Aguilas såg väldigt gulligt ut, med sin fina väderkvarn och den på kvällen så fint upplysta borgen.

Nästa stopp blev Cartagena. Här har Jens och Anja (Exit2sea) och Per och Monica (Alice) övervintrat. Så det ska bli tokspännande att höra mer om hur deras vinter varit.

Hamnen är stor, och här finns ju en riktig stad med massor av historia. När vi skulle lägga till kom två supertrevliga marineros och hjälpte till och besättningen från grann båten Bubbles – Colin och Elisabeth som de heter inledde med “om två timmar börjar partyt”. Och därmed var vi inbjudna till Cartagenas seglarcomuntiy. Trevligt!!!