Loading Likes...

31 juli 2019 – Biltur från Brindisi

Nu har vi varit inblåsta i Brindisi i några dagar. Brindisi är huvudstad i provinsen Apulien i södra Italien. Vi ligger fint vid stadskajen, gratis dessutom. Med el.

Men nu vill vi vidare, och framförallt komma till någonstans där vi kan hoppa i plurret och svalka oss. Det är varmt! – En bit över 30 grader. Vi gjorde ett försök att ge oss av – men fick vända då det var för stampigt och blött när vi kom på utsidan hamnbassängen.

Det är så sömnigt och varmt under dagarna. Men på kvällarna är det fullt av folk längs stadskajen. Vi lider faktiskt. Det är synd att säga det. Men det är för varmt.

Vi beslutade oss därför att hyra en LUFTKONDITIONERAD bil – för att besöka några SVALA grottor. Vi fick ta både cykel och färja för att ta oss till flygplatsen – där vi skulle hämta hyrbilen. Det är första gången som jag cyklar till en flygplats.

Castellana Caves

När vi parkerat bilen och gått mot entrén förvånades vi av hur turistigt och fult det var runt omkring, från parkeringen till entrén. Fullt av dinosaurier, hoppborgar, souvenirbutiker, dyra caféer och restauranger. Vi hade tänkt oss en riktig naturupplevelse.

Nu visade termometern 34 grader. Som tur var hade de satt upp solskydd där man stod i kö. Här pågick en väldigt märklig battle mellan två äldre herrar med gitarr. Ingen av dem kunde spela så bra. Eller ja – de kunde varken spela eller sjunga.

Väl inne i grottorna fick vi efterlängtad svalka.18 grader! Man fick dra på sig en jacka. Det var superhärligt att gå där och kika på de upplysta stalaktiterna och stalagmiterna.

Vi gick en guidad tur som tog ca 2 timmar. Vi gick ca 3 km faktiskt – den ”långa turen” – för att få uppleva huvudnumret ”den vita grottan”, som ligger 72 meter under marknivå.

Väldigt glad att vi gick hit, en jättehäftig upplevelse. Det var så stort att det inte gick att greppa riktigt. Guiden berättade att de ofta visar film här – skräckfilm! Eeeh – det däremot är inte för mig.

Alberobello

På eftermiddagen körde vi till sagostaden Alberobello. Staden är mest känd för sina ”Trullos”, dvs runda vitkalkade hus med toppiga tak. När vi körde genom Apuliens vackra landskap kunde vi se dessa gulliga hus lite varstans – på landsbygden.

Förr var det ganska vanligt med sådana hus i träfattiga trakter i Medelhavsländerna. Särskilt i den här trakten, där de fortfarande bor i ”Trullos”.

Alberobello är en ganska stor stad med ca 100000 invånare och finns med på Unescos Världsarvslista. Vi inledde vårt besök med ett restaurangbesök på en anrik gammal restaurang. Efter det tog vi en promenad i ett lite turistigt kvarter fullt av trullosar. Himla gulligt!

Långseglarstyle

Vi har fick lägga en hel förmiddag för att tvätta, långseglarstyle. Det var en bit till tvättmöjligheten. Dessutom blev det ett par turer till affären för att bunkra av den goda maten. Nu ska vi snart vända ut mot öarna i Kroatien, och där kan man förvänta sig mindre (och dyrare butiker).

Det fanns el på kajen, vilket är helt otroligt med tanke på att det kostade gratis. Vi tycker att det är bra, för då kan vi köra avfuktaren. Men det fanns inget vatten. Däremot hittade vi ett ställe där man kunde fylla sina vattenflaskor. Där kunde vi fylla vatten – långseglarstyle. Dvs vi fick stå där med mycket tålamod och hålla in knappen.