Loading Likes...

Åke och Lena mönstrade på i Cascais. Det är nästan ofattbart roligt att få gäster hemifrån när man reser som vi gör. Gäster som gör sig besväret att resa långt för att spendera några dagar med oss. Jag blev så glad när de äntligen stod utanför grinden att jag tog ett par hoppsasteg faktiskt.

Första kvällen blev det god mat och gott vin på en av de många restaurangerna i partystaden Cascais. Vi landade på ett ställe som verkligen hade vin som passion. Vår servitör var noga med valet – och både maten och vinet var riktigt gott – även om vi aldrig förstod varför vi fick så olika stora glas*.

Cascais verkar vara en riktigt rolig stad, med många caféer, restauranger och butiker och på citystranden hade de både Beach Volleyboll och utomhusbio. Intill stod ett antal Food-Trucks och till med en Bar-Truck… undrar just om det är okej med en sådan i Sverige? Det hade ju varit något för Oskar det…

Vid bryggan hittade vi denna lungmanet – den största jag sett… Såg just på Wikipedia att den kan bli 90 cm i diameter i själva klockan. Vet dock inte om den bränns – men visst ser den ut att göra det?

Dag två tog vi bussen till Sintra eftersom vi hört att detta är ett ställe man bara inte får missa. Och det är fint och absolut väl värt ett besök. En stad blir inte listad som världsarv av UNESCO bara sådär.

Mycket turister såklart! Vi talade med en taxichaufför som sa att det ökat med 75 % bara i år. Det är svårt att hänga med – för de som bor där.

Vi hann med 2 slott – Quinta da Regaleira och Nationalpalatset (Palacio Nacional da Pena) och en god burgare och en förtvivlat liten öl på Real Hamburger, galet gott.

När vi sammanfattade våra intyck var vi rörande överens om att Quinta da Regaleira var bäst – med den fina parken – de fina sagotornen – grottorna och livets källa. Vi fick till och med se vår första korkek – det var bara Ferdinand som saknades.

Det blev många steg på stegräknaren denna dag – men det var det värt. Efteråt kände vi oss lite som på bilden ovan. Fler bilder från våra slottsbesök i Galleriet nedan

Nästa dag (dag 3) var det dags för en längre seglats. Vi som nu blivit bortskämda med delfinbesök varje dag sista tiden stod glatt och lovade att de kommer – vänta bara! Men nej – inte en delfin. Men Åke såg en större fena invid båten under sitt nattpass.

Seglatsen började så bra – men riktigt fin segling – och bra vind – bara lagom med atlantdyning och alla så glada… Men så dog vinden – och så kom dimman – och natten och mörkret… Så det blev varken solnedgång eller månuppgång i horisonten och inte heller den magiska stjärnklara natt som vi hade hoppats. Istället rullade det ganska bra – och var i sanningens namn ganska händelselöst.

Men sen !!!!!

Sen rundade vi Cabo de São Vicente och kunde ankra i en vik intill Sagres. Här är det äntligen badskönt!!! Ca 25 grader. Det blev sol – och bad – och grilla ombord – och testa paddelboarden – och Magnus och Åke tog en snorkeltur i en grotta. Härligt! – Om än lite rulligt på natten!

Nästa dag tog vi ett badstopp och både badade och åkte runt med dingen i alla dessa otroligt fräcka grottor. Det var otaliga turistbåtar där också – och massor av kajaker att dela upplevelsen med. Men det är fräckt ändå – när atlantdyningen liksom puffar in båten – så det hissnar i magen. Fräckt – och lite läskigt! – om du frågar mig : -)

Det visade sig att Åke och Lena hade väldigt olika tekniker när de skulle i vattnet från gummibåten. Och vi är så glada att det äntligen är riktigt skönt att bada, med temperatur på kanske 24-26 grader.

Vi ankrade dingen en bit från stranden och simmade in – och det var så mysigt att gå i den varma sanden – med dessa fantastiska klippor och grottor. Jag hittade såklart några nya fina stenar.

Nästa stopp blev Lagos – och här får man lägga till vid vänt bryggan och checka in. I Portugal visar vi våra papper och klarerar in ordentligt i varje hamn. Och lämnar deposition för nyckelkort mm. Marinan och själva city center ligger på varsin sida om floden, så just i Lagos måste man dessutom ta sig förbi en bro.

Även Lagos är liksom Cascais en partyglad stad, och här var det många som spelade på gatorna. När vi satt på en uteservering för en drink efter maten kom en Twiggy smal kvinna och spelade fiol. Vi hörde ingenting – det var nästan som att hon låtsades. Sedan gick hon ett varv och bad om pengar. Därefter var det dags för nästa melodi. Det var faktiskt lite tragiskt att se.

De övriga gatumusikanterna var bra. Och två hade slagits sig ner på en uteservering beställt in en öl och bara jammat igång.

Lagos hade rolig shopping också. Kul stad – helt enkelt! Och runt omkring finns så mycket roooligt man kan göra – dyka – surfa – sayling!

Sista kvällen med gänget bjöd på en magisk solnedgång! Och före det varma bad – promenad i sanden – mera paddelboard och massor av mys ombord.

Jag gillar mixen – ena dagen en skojig stad – nästa dag sol och bad och svajja! Denna gång helt utan atlantrullning – precis efter inloppet till Faro. Fast vi missade en ”drajja” – hur kunde vi glömma det. Det är ju Åkes favorit. Nå det får bli nästa gång.

Nästa dag körde vi in till Faro för en – ”skojar du eller, måste vara de goaste pommes jag ätit + hamburgare igen och en förtvivlat liten öl till” lunch. Därefter vinkade vi av Åke och Lena som tog tåget till Lissabon. (snyft)

Tiina vid tangenterna

Ps Vi kommer att ta Lissabon efter att vi har vinter parkerat – då vi tyckte att den staden säkert är värd mer än ett par timmar.

* På första bilden i inlägget – där Lena och Åke sitter med olika stora glas. Vi tyckte det var lite kul – men såklart vi fick förklaring till det – vi var ju på ett fantastiskt vinställe – The Tasting Room. Det stora glaset användes för att dekantera vinet.

Och stället i Faro – där vi åt så himla goa burgare och frites – heter Então och ligger mittemot busstationen. Lite sjabbigt runtomkring och utanför turiststråken – men säkert värt det!