Loading Likes...

8-12 juni Maddalenaskärgården

Nästan som hemma

Sardiniens skärgård är kanske det som mest liknar vårt Bohuslän. Massor av fina öar och vikar. På håll ser det verkligen ut som hemma. Men när vi kommer närmare så ser vi dessa underbara stenar och klippor som sätter fantasin i spinn.

Först tog vi ett lunchstopp vid ön Ile Lavezzu som ligger i Korsikas motsvarighet till Maddalenaskärgården. Men det var såklart många båtar (lördag – juni – vackert) och därför liiiite lite svängrum – så vi tog oss vidare till Isola Razzoli och viken Cala Lunga.

Det är så vi har det. Lunch i Frankrike och middag i Itallien : -) I viken Cala Lunga hade vi det supermysigt. Nästan ensamma och sköna bad och god mat. Dessutom en liten promenad upp till den maffiga – om än fallfärdiga – fyrbyggnaden. Synd att den står och förfaller.

För tillfället kikar vi mycket på Game of Thrones, så kanske är det därför jag ser vargar, drakar och andra figurer i dessa berg. Märkligt landskap.

En annan dag ankrade vi i viken Golfo delle Saline, som ligger vid ön Carrera. Fint om man gillar seglarskola. Här övades det slag och gipp i rätt så mycket vind och precis runt alla ankrade båtar. De som gick i seglarskolan bodde i dessa fina hyddor.

Vindarna snurrar och vänder och vrir – så det är gott att befinna sig i en skärgård. Vi tog oss runt ön Carrera och hittade en otroligt vacker vik intill ön Isola Giardinelli. 4 meter djupt, sandbotten – vilket ger intrycket av att ankra i en stor bassäng. Och överallt dessa små mini sandstränder, skojiga berg och stenar. Dagen ägnades åt bad och vattenlekar.

Vi tog också dingen över till en gammal nedlagd resort, eller camping. Himla synd att låta den förfalla med ett så underbart fint läge. När vi kom tillbaka till dingen efter vår upptäcksfärd bland fallfärdiga hyddor och barer stod en mycket respektingivande vakt och skakade på huvudet. Han menade att vi inte fick vara där, och kanske att vi förstod det egentligen eftersom vi faktiskt passerade ett stängsel.

Efter det blev det en tur över till huvudön som hade en matbutik. Vår mission var att 1) fylla lite vatten 2) slänga sopor 3) handla lite mat. Först visste vi inte hur vi skulle lägga till, men på en privat brygga stod Massimo som kunde bra engelska. Det var en liten promenad till butiken, och det fanns inte en soptunna någonstans. Men vi hittade en liten papperskorg där vi kunde slänga vårt skräp, och när vi kom tillbaka till bryggan så tog Massimo hand om våra glasflaskor. Sicken kille!

Natten blev lite orolig då vi fick lite mer vind än vi väntat oss. Även nästa dag var det lite blåsigt, med byig vind. Vi seglade runt ön igen och ankrade i viken Cala Portese. Här kunde vi promenera runt på ett gammalt fort.

Fortfarande lågsäsong…

Det fanns även en liten strandbar. Mysigt med dessa strandbarer överallt. Vi satt och kikade lite på stranden och tänkte att det är lätt att se vilka som är italienare respektive inte italienare, italienarna verkar älska Speedos.