Loading Likes...

Punta de la Mona, Spain 2018-10-16

Bilden är från Benalmadena

Så här såg det ut när vi seglade längs den spanska solkusten. Höga berg i olika nyanser av brunt och mestadels höghus längs stränderna. Ibland lite snö på toppen av bergen och ibland kunde vi också se de vita bergsbyarna.

Inser nu att jag har glömt att skriva om Benalmadena. Där var vi bara en natt och vi tyckte båda att det var lite väl mycket resort och uppbyggt för tursim. Dessutom var det dyrt. Därför cyklade vi till busshållplatsen och tog bussen till Fuengirola.

Där hade vi tur och kunde boka deras sista plats i den annars fullbokade marinan – så vi flyttade redan nästa dag. Billigare och lite mer intressant på något sätt. Dessutom fick vi trevliga grannar – Klaus och Marjut från Finland. De bodde ombord på sin ESMERALDA under vintern och reste hem varje sommar. De har verkligen en fin båt – en motorbåt av Grand Banks typ (Defever 49).

Det är svårt att säga varför man trivs eller inte trivs på en plats. Det kan vara dagsform såklart. När man förflyttar sig varje dag under en lång tid så blir man ibland trött helt enkelt. Kanske var det så med några ställen som vi besökt under vår resa. Men helt klart är det många ställen som vi älskat direkt – och andra som liksom behövt längre tid på sig…

Vi längtar efter att få ankra men tycker faktiskt att det är lite svårt att hitta trygga och swell fria ankarplatser. Vi använder gärna appen Navily som har många fina tips. Här inser vi hur bra vi har det i Bohuslän – med vår fina skärgård. Nå vi får helt enkelt läsa på under kommande vintervila i Almerimar – och lyssna på mer rutinerade medelhavsseglare.

Men först en natt i Marina Del Este som ligger på halvön Punta de la Mona. Vår sista hamn före vår vintervila. Här var det gulligt redan från havet. Hamnen var liten och trång – och lite som Spaniens svar på Smögen. På eftersäsong. Här var det mesta stängt.

Vi tog en promenad till den fina stranden och där på restaurangen var det öppet i alla fall. Vi tog en kaffe och kikade på vågorna som rullade in. Nu hade vi utsikt över den viken vi ville ankrat i. Glad att vi tog beslutet att gå in i hamn. Det rullade ganska bra där ute. Badsäsongen är över även om jag är säker på att det är fortfarande helt okej badtemperatur i vattnet.

Strandrestaurangen hade väldigt coola spelbord. Kul idé ju – kanske ett DIY projekt för favoritspelet.

Vi fick en fin plats tycker jag – även om det var trångt att lägga till. På andra sidan fanns ett hyfsat högt berg som ger lä till hamnen skulle jag säga. Dock rullade det lite i hamnen för dyningarna letade sig in runt hörnet på något sätt.

Magiskt ljus på morgonen. Tror att det kan vara riktigt trevligt i denna hamn när det är lite mer högsäsong.

Stolt och lycklig över att vi har tagit oss så här långt. Och lite trött. Etapp 1 avklarad. Nu ger vi oss av mot vår vinterhamn.