Loading Likes...

Mallorca 18-23 maj

Man får nypa sig i armen ibland. Vi har det så bra att man inte tror att det är sant. Nu har vi seglat från den ena fina “calan” till den andra – tillsammans med Ingemar och Eva (Illusion). Vi har haft fina solnedgångar, vackra soluppgångar och fullmåne. God mat och trevligt sällskap.

Cala Portals Vells
Vårt första stopp blev Cala Portals Vells. Nu får vi vänja oss vid att det är trångt och mycket båtar. Dessutom måste man hitta sand för att inte förstöra Posedonian.

Nu är det inte ens högsäsong och ändå var hela viken full av båtar – PARTYBÅTAR. Massor av musik och skratt överallt. Jag förstår inte hur det ska gå när det blir högsäsong.

De flesta gav sig av till kvällen. Då kunde vi släppa ut lite mer kätting och sova gott om natten. Det blev en väldigt fin kväll.

Cala Figuera

Nästa ställe visade sig vara en riktig pärla. Cala Figuera. Meeen! Vilket gulligt ställe. Här hade vi sett i den utmärkta appen Navily att det skulle gå att ankra, men det kunde vi inte se alls. Men där fanns en liiiten Ports Ib som vi kunde lägga till vid.

Här var det lite gungigt ska erkännas, men allt är förlåtet då vi hade en så mysig dag – trevlig kväll och fullmåne. Det kan aldrig vara bra det här – att få en mys-chock varje dag.

Nästa morgon var jag uppe med tuppen (bokstavligen) för att försöka fånga en fin bild in “the blue hour”. Väntade sedan på “the golden hour”, men den blev aldrig riktigt bra. Testade allt nytt jag lärt mig om foto, verkligen jätte jätte roligt. Men sedan var jag trött hela dagen.

Cala Mondragó

Nästa vik blev ett återseende. Här har vi varit för 5 år sedan, tillsammans med barnen. Nu har vi seglat hit – med egen båt – bara en sådan sak. Det känns nästan overkligt. Dagen ägnades åt en go promenad i naturreservatet. Och lite paddleboard. Och lite ”bara vara” i solen – och bad.

Cala Barques

Och när man inte trodde att det kunde bli bättre, så blir det det. Denna dag droppade vi ankaret i Cala Barques (i Marine Traffic heter samma vik Cala Blanc) – intill Punta de Llevant.

Alltså – ni vet en sådan där heeelt turkos vik, inga hus, inga hotell och en liten strand… På denna strand fann vi en liiiten liten bar som serverade kalla öl och Moijitos. Bartendern arbetade i badbyxor.

Det var otroligt mycket folk under dagen, folk som badade, vandrade, paddlade, snorklade, eller som hoppade från den höga klippan. Vi paddlade runt i paddleboarden och snorklade. Underbart!

Cala Colom

Vi lade oss för ankar och Illusion valde en boj. På kvällen tog vi dingen in till staden och åt en fantastisk Carbonara på ett ställe som vi fått tips om. Vora Mar hette det. Det var ett litet ställe som vi troligen inte valt om vi inte fått tipset. Bra servis – god mat och helt okej prisnivå. En go kväll till – helt enkelt.

Porte Cristo

Även om vi trivs bäst när vi ”hänger på ankaret” i en vacker vik är det mysigt att komma i hamn också. I Porto Cristo mönstrade vi på ombord på Judy och Torbens Tivoli för några år sedan. Nu är vi tillbaka och här fick vi njuta av en riktigt god middag ombord på Illusion. Eftersom det eventuellt är sista kvällen ihop på ett tag. De ska vända västerut igen – och vi fortsätter österut.