Loading Likes...

24-26 Maj 2019 – Cala Rajada (Mallorca)

Det bästa med Rajada är att Mattias bor där med sin familj. Mattias hör till släkten, men vi kunde inte riktigt klura ut hur vi är släkt – om det nu inte finns något som heter svåger-syster-barn – eller barnens-kusiners-kusin – eller något…

Hursomhelst – det är ju helt underbart att träffas – vi försökte klura ut hur länge sedan det var vi sågs… och kom på att det måste vara minst 20 år sedan. Det var då Mattias flyttade till Mallorca. Det var golfen som förde honom hit. Nu jobbar han på Golf Capdepera.

Vi hann med både långlunch på byn – drink ombord och middag hos Mattias. Väldigt trevligt! Dessutom fick vi några riktigt bra tips på vart vi skulle åka nästa dag – då vi hyrt en hoj för ännu en utflykt på ön.

Vi hade lite mer vind och svalare temperatur denna gången – om man jämför med turen vi gjorde för en vecka sedan tillsammans med Michael. Men jätteroligt att se lite av den norra delen av ön. Vi tog oss från Cala Rajada längs kusten till Port de Pollenca. Det blev ett kort stopp också i Alcudia.

Därefter tog vi oss upp i bergen via Serra Nord Espectacular Ruta. Vilket landskap! Rutten slingrar sig upp – och senare ner – genom Serra de Tramuntanas kulturlandskap som numera finns på Unescos Världsarvslista. Högsta toppen Puig Major är 1445 meter och därmed Balearernas högsta berg.

Målet för vår tur var Sa Calobra, eller egentligen Torrent de Pareis. Resan dit var minst sagt pirrig eftersom det var både väääldigt brant och extremt slingriga vägar.

Från Sa Colobra kunde man gå genom berget till en dold strand i slutet på en ravin. Nej det går inte beskriva riktigt. Och de fantastiska vågorna!!! Jag får skynda mig att sätta ihop den lilla filmen. Så himla – maffigt! Man blir ju lycklig!!

På vägen hem igen stannade vi till på Mattias arbetsplats. Golfbanan är jättefin. Mallis är helt klart ett bra ställe att åka till om man gillar golf – och om man gillar att cykla. Eller vandra. Ja – det finns säkert tusen anledningar till. Jag vet i alla fall att vi – helt säkert kommer tillbaka.