Loading Likes...

20 Juli 2019 – Lefkas

Nu har våra ungdomar mönstrat av – och Håkan har mönstrat på. I fjol var det tvärtom – då vinkade vi av Håkan på tågstationen i Lorient samtidigt som vi hämtade upp Anton – Oskar och Alice. Tänk att det är lite mer än ett år sedan – redan!

Håkan kom sent på kvällen – vilket gav oss lite tid till båttvätt – klädtvätt och ja – sådana saker. Vi gick ut för en bit mat i Lefkas stad. Tror att restaurangen hette Lighthouse – och den var väldigt populär. Därefter gick vi till barkvarteren för en drink vid vattnet. Trevligt! – nu fortsätter semestern.

21 Juli 2019 – Antipaxos

Håkan har ju seglat med oss förut. Dessutom hyrde vi en segelbåt tillsammans i Grekland för några år sedan. Den gången seglade vi i Cykladerna. Nu är det Joniska öarna som gäller. Jag är superglad att ha två glada kaptener ombord.

Första stoppet blev en ankarvik på sydvästra sidan av Antipaxos. Här fick vi faktiskt hela viken för oss själva, efter att dagbåtarna lämnat oss. Nu blev det sol – bad och grillat, såklart! Vi hade inget internet eller ens telefonkontakt, men gick man bara upp för en liten stig så gick det bra.

Här fanns heller inga getingar – men längs stigen fanns väldigt många och stora spindlar – huh! När jag fick veta det stannade jag ombord – eller i vattnet.

22 Juli 2019 – Mongonissi Bay, Paxos

Efter en kväll i ensam-viken var det gott att ankra i en gullig vik med finaste – restaurang Carnayo. Här åt vi både lunch och middag. Håkan har alltid ett leende att bjuda på – till och med när han plurrade. Kanske var det för att han lyckades rädda mobilen : -)

Viken är liten – och ändå är det många båtar som kommer in. Så här ankrar man tätt. Väldigt tätt Så det fanns såklart hela tiden något att titta på. En sak som vi noterat är att här kommer man in sent, inte alls så som i Bohuslän, då man bör vara i hamn vid lunch.

Magnus och Håkan tog en dingetur över till staden Gaios – som var det fräckaste de någonsin sett. Tror till och med att Magnus sa att det var bland det finaste och bästa på hela resan. Och jag var inte med… Jag bestämde mig för att FOMO inte ska få styra mig längre – nu ville jag måla och rita och vara alldeles själv. Suck!

Under middagen – som var jättegod – så hörde vi lite grekisk musik på det andra stället. Det fanns bara två ställen. Litet och gulligt som sagt. Vi bestämde oss för att gå dig och kika. Men precis när vi kom så slutade det grekiska och istället blev det Spotify.

Men det var väldigt roligt att se detta semestergäng i alla åldrar dansa till Maddalena – utan att vara helt hundra på alla movsen. I baren stod den onödigt vältränade bartendern i bar överkropp, kanske till mångas glädje. Men bäst var den lilla tösen i gul klänning som dansade med – bare ett litet skutt efter de andra.

23 juli 2019 – Badkarsviken

Nå – efter lite party är det gott att vila upp sig lite så vi tog sikte mot Corfu och hittade en långgrund vik med fin sandbotten. Det blev ju inte mycket segling – som ni ser. Ingen vind. Men vilket vatten!! Varmt som i ett badkar. Jösses! Därför kallar vi platsen för badkarsviken. Som ett utomhusspa.

Igen tog grabbarna dingen och drog iväg på en expedition till hemlig plats. De såg väldigt nöjda ut när de kom tillbaka så det måste ha varit bra. Själv hade jag igen en kreativ stund och tid för sol och bad. Väldigt lyxigt liv vi lever.

Till kvällen blev det grillning igen. Det blev en så magisk solnedgång – så den måste man ju fotografera. Alla tre! Och jättemånga bilder. Vi vågade oss på att spela ett parti 10 000. Det är ju i alla fall över ett år sedan som han vann så där överlägset! Håkan. Dags för revansch helt enkelt. Och woop woop – gissa vem som vann!!!!